Minule jsme skončili v roce 1975, kdy už virtuální realita měla na svědomí vývoj leteckých simulátorů, 3D virtuálních prostorů, 5D kin a senzorů pohybu. Ale to není vše.
Jen o dva roky později vznikla první technologie, kterou bychom dnes nazvali Street View, tedy procházení si ulic reálného světa za pomoci počítače. A stejně jako dnes byl městský život zachycen pomocí 360° fotografií. VR se s tímto konceptem propojilo téměř okamžitě.
Brýle poskytovaly zajímavý vizuální zážitek, sluchátka ten zvukový, ale už tou dobou se vyvíjel způsob, jak VR skutečně prodat – hmatové vjemy. Od roku 1985 vznikaly rukavice, které rozpoznávaly pohyby rukou a vzájemné dotyky prstů, avšak kontakt s virtuálním objektem byl zatím naznačen pouze vibrací.
V 90. letech se fenoménu chytl i zábavní průmysl. Sega a Nintendo vydaly svoje konzole a začali vytvářet nové a přetvářet klasické hry. Dokonce i Pac-Man měl VR verzi! Avšak kvůli ceně, náročnosti ovládání, bolestem hlavy a očí tyto konzole rychle ztratili svou atraktivitu, stejně jako celé VR na přelomu tisíciletí.
Znovuzažehnutí zájmu o technologii pak způsobil vývoj Oculus VR, prvních moderních brýlí, od roku 2012. Většina herních vývojářských společností se krátce na to také začala zajímat o virtuální realitu a tvořit vlastní koncepty. Začaly vznikat ovladače pro ruce, bezdrátové brýle, prostorové zvukové soupravy, senzory pohybu a metody, jak tento zážitek zaznamenávat a sdílet. A Googlovské Street View už samozřejmě také jede na VR.
Tím jsme se dostali do současnosti. Příště si představíme, na co všechno se můžeme těšit v následujících letech. Zatím ahoj, Karel.